Tuesday, November 12, 2013

Hati

Assalamualaikum sahabat suma.. pa khabar? poyoss sebentar.. Alhamdulillah diberi kesempatan tuk menulis entri ini..actually da lama x berblogging..almaklumla..buzy byk sgt (alasan je hehe ) ... aku da terbaca sal satu artikel ni dn rasa mcm nk olah ckit... tajuk dia Soal Hati.. kalo ckp sal hati ni..aiseh besok lusa pown belom habis..aku x tuju kat sapa2..tp kat diri sendiri.. if ada yg baca terkesan alhamdulillah..itu tanda Allah masih sayang ...

Dari dulu (zaman skola) sampai sekarang membe sudi jadikan diri ini tempat luahan untuk berbicara tentang soal perasaan dari hati ke hati. (eheh).. Dan dari situ diri memahami isu cinta ini evergreen. Sungguh aku x pernah bosan. Malah bukan hak aku untuk mendengar acuh tidak acuh setiap perkongsian daripada membe. Raikan ceritanya. Walaupun melihat kepada kisah hidup aku, aku bukanlah seorang yang layak untuk berbicara tentang cinta(hoho).... Kerana aku masih belum cukup makan garam!



Ada kisah tersepit kerana cinta.
Ada kisah keinginan mahu berubah terkadang terasa payah kerana cinta dulu datang mengundang.
Ada kisah tangis disebabkan cinta. 
Ada kisah yang keliru dalam mengejar cinta. 
Apa yang mampu aku lakukan hanyalah terus mendengar dengan hati terbuka. Don’t ever easily judge them but help them till the end.

Terkadang ada membe yang tanya diri ini supaya menceritakan soal hati ..(krikkrikkrik)...
Bukan aku x mahu share tapi  xda pa yang menarik tentang cinta untuk dishare..
Rasa suka itu mmg la ada tanda kenormalan hormon tetapi sekejap sahaja... Sukar jatuh cinta. Jadi, xda la cerita. Mungkin kerana masih buzy admire watak  ‘Uchiha Sasuke’ dan melangut kepala menonton ‘Runningman’? (pfttttt. He he.)

ni sebagahagian artikel yg aku baca tu...

Prinsip. Tidak ada yang boleh mengambil tempat ‘dia-yang-entah-di-mana’ selagi belum ada ikatan sah. Prinsip. Tidak mahu dimabukkan dengan khayalan cinta yang tidak pasti. Prinsip. Jangan biarkan cinta yang tidak diundang meruntuhkan pendirian seorang muslimah dalam diri. Prinsip. Hidup ini bukan sekadar untuk diisi dengan kecintaan terhadap manusia. Prinsip. Katanya seorang da’ie, kau harus kuat untuk mendidik ummah jadi jangan mudah lemah kerana cinta!

Mungkin kerana prinsip ini yang membuatkan diri tetap pada pegangan. Anda juga begitu, bukan? Maka pegang ia kemas-kemas. Aku mahu dia yang ikhlas dalam cinta terhadap agama jadi aku juga berkeras mendidik jiwa meletakkan Dia yang pertama di dalam hati. Walaupun aku tahu masih belum berjaya (even slowly but i know i'm heading toward HIM). Payah. Terlalu kerana cinta dunia itu bersifat mengasak. Namun, pasti terus usaha! Bukan mudah untuk menjadi muslimah yang kental melawan arus cinta zaman kini. So, just take the challenge!

Lelaki pada aku begini. Yang lebih tua bagaikan seorang abang untuk dihormati. Yang lebih muda dianggap bagai adik sendiri untuk dikasihi. Yang sebaya sebagai sahabat seperjuangan. Ada yang lebih mengambil pendekatan untuk lebih menjaga. Tua atau muda sama sahaja. Raikan pendiriannya. Kerana kita masing-masing membesar dalam suasana persekitaran yang berlainan. Yang penting, syariat dan batas itu mesti tetap terjaga.

Apabila begitu, aku mengajar diri untuk tidak mudah membenarkan sesiapa menyentuh hati aku. Sering aku ulang supaya jangan terlalu mudah perasan dan cepat melatah. Tidak bermakna lelaki yang menegur kita punya perasaan. Ada segelintir yang punya semangat setiakawan yang tinggi. Raikan mereka. Kerana mereka juga manusia seperti kita. Rai sekadarnya yang perlu. Namun, mana yang berkehendak lebih, nantikan ‘sepakan penalti’.dushhhhh

so, kita kena slalu ingatkan hati kita ni.. tiap-tiap masa ingatkan hati kita ni pasal Allah (walaupown aku taw sometimes aku lupa) sebab nanti bila satu masa nanti kita lupa sal Allah..Hati kita ni yg ingatkan kita semula...
Jadi, sebelum nk berangan kawen muda..INGAT!! masih ada harapan ibu abah kat bahu ni...masih ada tanggungjawab terhadap ibu abah adik-adik lg..jgn nk lupa..

Sebelum aku kahwin, aku mahu bahagiakan ibu bapa aku dahulu
Sebelum aku kahwin, aku mahu benar-benar merasai cinta Ilahi.
Sebelum aku kahwin, aku mahu mengutip pengalaman selama mana hidup sendiri.
Sebelum aku kahwin, aku mahu persiapkan hati untuk menghadapi cabaran mendatang.

Sebelum aku kahwin…ah, entahkan sempat atau tidak!
Yang pasti, akan kahwin atau tidak, ajal pasti akan datang.
Sebelum kematian datang menjemput, tidak dapat tidak diri mesti sentiasa melakukan perubahan ke arah kebaikan.

Seharusnya ditukar ‘Sebelum aku pergi…’, kemudian baru menyedari begitu banyak perkara yang masih perlu dilakukan selain hanya berfikir ‘Sebelum aku kahwin’!

Menjalani kehidupan mencari sebenar-benar hakikat cinta.

Kesimpulan.

Ini kesimpulan yang panjang. Apa yang mahu disampaikan kali ini.
Cinta manusia. Salahkah?

Tidak salah tetapi jangan sampai diri lemah kerananya. Apabila kau menyedari diri merupakan seorang pejuang maka itulah fokus kehidupanmu. Ya, melalui cinta juga diri bisa berdakwah. Berdakwahlah sekalipun dengan isu cinta manusia yang kerap kali terulang. Namun ingat, hati juga perlu pengisian yang lebih daripada sekadar cinta itu. Perluaskan skop pandangan melihat perkataan ‘cinta’. Hebat andai pada tiap lintasan di minda, anda sentiasa mentafsir perkataan ‘cinta’ itu adalah cinta kepada Allah. Nah, begitu yang kita mahu. 

Tidak salah. Kerana itu adanya perkahwinan untuk merai fitrah manusiawi. Tidak salah mahu berbicara soal kahwin dan merancangnya mengikut syariat kerana itu juga yang dianjurkan Rasulullah. Namun lebihkan pada perancangan dan pengurusan diri. Tidak usah melihat jauh, lihatlah terlebih dahulu pada solat lima waktu sehari semalam. Apakah berusaha didirikan pada awal waktu? (emm sometimes terbabas menghampiri waktu..sobsobsob T__T )

Tidak salah tetapi usah kau keliru memandang cinta. Cinta yang tidak syar’ie tiada sebab untuk kau cemburui.Bersabarlah. Jodohmu pasti tiba andai takdir ada di dunia. Jangan mengambil jalan mudah dengan menjalin hubungan cinta yang membelakangiNya. Itu cinta nafsu! Tiada keberkatannya andai lorong itu yang diambil. Maka, waspadalah. Kerana syaitan itu bijak menghias perkara maksiat pada penglihatan sebagai suatu khayalan indah.

Tidak salah tetapi berjaga moga tidak cenderung ke arah cinta manusia yang tidak halal. Rentetan itu hati menjadi sedih tatkala cinta tidak seperti yg diidam. Tidak salah mula mencari andai diri itu sudah diketahui bersedia memasuki fasa baru. Namun berpadalah. Jangan sehingga pencarian menjadi racun kepada ibadah.

Tidak salah. Tetapi ketahuilah, mereka yang mendekati cinta manusia hanya akan memikirkan manusia. Kata novelis terkenal, Ustazah Fatimah Syarha, mereka yang menginginkan perkahwinan sebagai jalan tutup daripada terjebak ke dalam maksiat zina sebenarnya mendedahkan bahawa kehidupan dirinya dekat kepada jalan-jalan zina seperti SMS, calling, dating dan lain-lain. Begitu juga, apabila mereka yang benar-benar menginginkan cinta Allah pastinya melazimi diri dengan perkara yang membawa kepada kebaikan dan mengisi fikiran dengan perkara yang memberi nafas segar terhadap iman.




Jernihkan hati mencari diri.
Kita hanya hamba yang melalui tempat persinggahan sebelum kembali kepadaNya.
Dunia itu penuh tipu daya maka persiapkan diri menghadapiNya.
Cinta itu bukan noda tetapi kitalah yang sering mewarna hitamkan kanvas cinta sendiri.

Peringatan sepenuhnya buat diri.
Kerana aku juga seorang remaja.
Kerana aku juga seorang manusia yang keliru.
Menyedari itu mesti berpegang erat pada prinsip agama.
Sebelum ditarik cinta bercelaru bernafsu.

jangan kerana kapel trend masa kini, takot dikatakan ketinggalan zaman kita pown join skali..
Tak semua benda yang Barat perkenalkan tu moden dan bertamadun. Kebanyakkannya, membawa kita balik ke zaman Jahiliyyah. Don't you realise?

Ingat, hati itu juga harus kita bina sekental kanak-kanak Palestin yang bangkit mempertahankan agama yang tetap sahaja tersenyum walau dilumuri darah.


~KaLo SuKe..SiLaLaH CoMmEnT ^-^ ~

1 luahan:

Anonymous said...

hi awak..ni wani-skr..nice story :)

CoPyRiGhT @ SeGaLa YaNg TeRcAtAt AdAlAh MiLiK AiN FaRaHaH