Saturday, January 7, 2012

kenapa kita di uji

KENAPA AKU DIUJI? 

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan

 mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya 

Allah mengetahui org2 yg benar dan sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta."

 - Surah Al-Ankabut ayat 2-3 



KENAPA AKU TAK DAPAT APA YG AKU IDAM-IDAMKAN? 


"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai 

sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." 

- Surah Al-Baqarah ayat 216



KENAPA UJIAN SEBERAT INI?

"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."

 - Surah Al-Baqarah ayat 286



RASA FRUST?

"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah org2 yg paling

 tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yg beriman." 

- Surah Al-Imran ayat 139


BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?

"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan 

perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di 

medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta 

bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)."

 - Surah Al-Imran ayat 200





"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan 

sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk" 

- Surah Al-Baqarah ayat 45


APA YANG AKU DAPAT DRPD SEMUA INI?

"Sesungguhnya Allah telah membeli dr org2 mu'min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga utk

 mereka...
 
- Surah At-Taubah ayat 111



KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?

"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain drNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal."

 - Surah At-Taubah ayat 129



AKU TAK DAPAT TAHAN!!!

"... ..dan jgnlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dr rahmat Allah 

melainkan kaum yg kafir." 

- Surah Yusuf ayat 12






• Ketika kita mengeluh : “ Ah, tak mungkin kot... ”.

اَللّهُ menjawab : “ Jika AKU menghendaki, cukup Ku berkata “Jadi”, maka jadilah " (QS 36 : 82).


• Ketika kita mengeluh : “ Beratnya dugaan ni, x sanggup aku ... ”.

اَللّه menjawab : “ AKU tidak membebani seseorang, melainkan sesuai kesanggupan ” (QS 2 : 286).


• Ketika kita mengeluh : “ serabutnyaa ... ”.

اَللّهُ menjawab : “ Hanya dengan mengingatku hati akan menjadi tenang ” (QS 13 : 28).


• Ketika kita mengeluh : “ aku sedihh sangat... ”.

اَللّهُ menjawab : “ La Tahzan, Innallaha Ma’ana. Janganlah kamu berduka cita, sesungguhnya Allah bersama 

dengan kita " (QS 9 : 40). ツ

::sLamat beramaL~


~KaLo SuKe..SiLaLaH CoMmEnT ^-^ ~

1 luahan:

mohdhazlan Dreadlock said...

jgn bersedih ...Allah selalu ada di sisi ...

CoPyRiGhT @ SeGaLa YaNg TeRcAtAt AdAlAh MiLiK AiN FaRaHaH